
De eerste versies van de 997 vond ik niet zo mooi, om niet te zeggen spuuglelijk. Bij de rally uitvoering van de gebroeders Vallejo sloeg dat ineens om. De combinatie van wit en groen met een goudkleurig accent staat de auto prachtig. Enige nadeeltje is dat het een rallywagen is. Geen slechte, want vorig jaar werd één van de belangrijkste slotrallies in Spanje met zo'n Porsche gewonnen. In Blogspot Magacin stond een beschrijving van de winnende auto en daarvan heb ik wat ideetjes overgenomen met wat kleine aanpassingen omdat ik de mijne als GT wil gebruiken. Ninco maakt overigens twee Vallejo uitvoeringen, eentje die "Vallejo" genoemd wordt en deze die ze "Nupel" noemen. Als je ze naast elkaar zet lijkt de print op de Nupel me iets scherper, dus heb ik die voor mijn verjaardag gevraagd en gekregen.

Het eerste wat ik gedaan heb is de auto wat lager zetten. Hij is al niet zo breed, dus om wat meer bochtenstabiliteit te krijgen moet het zwaartepunt omlaag. Kleinere wielen kunnen een probleem opleveren met de bodemspeling van het achterastandwiel. De oplossing daar voor is een 30 tands anglewinder tandwiel van Slot.it. De tandwielen met 30 tanden of minder zijn een slag kleiner dan de rest en komen nauwelijks onder het chassis uit. Je kunt dan 16 mm wielen gebruiken met 19 x 10 banden. Bredere banden zou een probleem worden want zelfs met de kleinere diameter zouden ze gaan aanlopen in de spatborden. De kleine wieltjes staan niet eens slecht, in het echt worden er voor asfaltrallies ook vaak kleinere wielen gebruikt dus schaalpuristen hoeven niet te klagen.

Op deze foto (klik er op voor een vergroting) kun je het verschil tussen de standaard versie en die met de kleine wielen zien. De originele banden hadden een diameter van 20,5 mm en Slot.it 19 x 10 banden om NSR 16 mm velgen leveren een diameter van 18,5 mm op. Er verdwijnt nu iets minder in de wielkasten aan de achterkant waardoor de auto er minder "doorgezakt" uit ziet. Eigenlijk vind ik hem zo mooier.

De Avant Slot Hunter is dé motor voor rallies, maar omdat dit meer een GT moest worden heb ik de Hurricane van het zelfde merk gebruikt. Die heeft iets minder magneetkracht maar levert het zelfde enorme koppel en draait 2000 toeren meer. Met die Hunter heb je bijna het idee dat je met een magneet auto rijdt en dat is niet de bedoeling. Om het chassis te verstevigen heb ik de motor op de ouderwetse Sjonnie manier vastgelijmd. Op een Ninco baan werken flexibele chassis volgens mij beter dan superstijve omdat ze de oneffenheden beter absorberen, daarom heb ik verder geen verstevigingen aangebracht.

In de baan van Schoonderbeek zit een verraderlijke knik omlaag waar auto's met weinig grondspeling het risico lopen dat de voorkant uit het slot getild wordt. De standaard oplossing die de meesten gebruiken is de auto niet zo laag te zetten en een verend Ninco schoentje te monteren. Tot nu toe ging ik wat rustiger dan de anderen door die knik om problemen te voorkomen met mijn buikschuivers zonder verende schoentjes. In de rest van de bochten liggen ze beter dan die hoge auto's waardoor die verloren tijd wel was in te lopen. Van deze auto verwacht ik niet dat dat inlopen mogelijk zal zijn dus heb ik er een verend schoentje van MB Slot in gezet. Door dat rare model gedraagt de auto zich of hij een langere wielbasis heeft, wat stabieler dus. Met het verende schoentje hoop ik wat agressiever door die knik te kunnen gaan.

Ter afsluiting een filmpje van de 1:1 versie in actie. Het kan geen kwaad om het geluid wat harder te zetten tenzij je niet tegen motorgeluiden kunt.
4 opmerkingen:
Nice, nice, ook dat filmpje, regelrecht smullen zo'n 997 :-) Overigens komen nog meer fraaie modellen van dit type door Ninco uitgebracht als ik de Nürnberg fair mag geloven. Zo'n kleiner tandwiel is zo gek nog niet, ik hoor die van mij af en toe de carrosserie schuren.
En nog gefeliciteerd met je verjaardag :-)
Fantastische wagen, ziet er echt geweldig uit! Ik moet zeggen dat ik zelf niet erg gek ben van die Hurricane, maar jou kennende zal deze auto fantastisch rijden.
Ik hoop 'm nog een keer te mogen besturen!;-)
70Beste John,
Je hebt een leuke weglog. Ik kijk er wekelijks met plezier naar.
Succes.
Msh
Een reactie posten