05 november 2007

Racing Parts TE1100 Motor Tester

Met het verdwijnen van de DS Pocket Checker en de dure Test Bench van Kelvin Light was er eigenlijk geen apparatuur meer op de markt om je spullen te testen.
De Speed Checker van Tamiya duikt bij vlagen nog wel in winkels op, maar daar moet je aan het verbouwen slaan om hem voor slotcars te kunnen gebruiken. Racing Parts uit Spanje is een bedrijfje dat in dat gat in de markt is gesprongen. Ze hebben een apparaat onwikkeld dat de zelfde functionaliteit biedt als de Pocket Checker en dan nog een beetje meer. MPV Online importeert dat apparaat en liet me er mee spelen.


Het is een simpel kastje met een vier cijferige LED display. Bovenaan zitten de sensor voor het toerental, de aansluiting voor de stroom voor de te testen motor en een aansluiting voor een externe voeding. Aan de achterkant zit een vakje voor een 9 Volt batterij en aan de zijkant een aan/uit schakelaar. Voorop het apparaat vind je een "tiptoets"voor de programmakeuze, een vlakje waar je de motor op moet leggen voor de Gauss meting en een verzonken potmeter om het voltage te regelen.


Wanneer je het apparaat aan zet komt hij in het programma voor toerentalmeting terecht. De sensor werkt met infrarood, je moet dus een witte pignon voor de helft van de omtrek zwart maken of wanneer je met de motor in de auto gaat meten kun je met Tipp-ex een witte streep op een band zetten. Voor een meting kun je de motor rechtstreeks aan een externe voeding hangen of die voeding via de tester laten lopen, waarop je dan het voltage in kunt stellen. Hou de sensor dan op ongeveer twee millimeter van de gekleurde pignon of band en je ziet hoe hard de motor loopt, op de foto is dat 16.800 toeren. Zit de motor in een auto dan zul je aan de hand van de gebruikte overbrengingsverhouding nog even moeten gaan rekenen, het toerental wordt dan meetwaarde x achtertandwiel gedeeld door pignon.


Behalve het toerental kun je ook de sterkte van het magnetische veld van de motor meten. Sterkere magneten betekenen in de regel een hoger vermogen wanneer alle andere factoren gelijk zijn. Voor die meting leg je de motor op het aangegeven vlak op de tester. Het is wel belangrijk dat je als je motoren van het zelfde type met elkaar wilt vergelijken ze exact op de zelfde plek legt, een kleine afwijking levert al een andere meetwaarde op.


Dit apparaat is vooral handig als je voor een bepaalde klasse maar één soort motoren mag gebruiken. Onze motortjes blijven massaprodukten en door allerlei toleranties heb je motoren die wat harder of langamer dan de rest lopen, ondanks dat ze identiek zouden moeten zijn. Bij het meten aan Ninco motoren heb ik bijvoorbeeld vastgesteld dat er op 12 volt een verschil van 2000 toeren zat tussen mijn snelste en mijn langzaamste NC-5. Slot.it deed het wat beter, daar vond ik tussen vijf motoren maar 700 toeren verschil.

De Gauss meter is ook handig om in een winkel de motoren met het meeste potentieel er uit te pikken. Niemand is zo gek om je alle motoren uit de verpakking te laten halen, maar je kunt ze wel op de Gauss meter leggen om zo alvast een selektie te maken. Als je wedstrijden rijdt moet je proberen ieder voordeel te benutten en daar kan dit apparaat je goed bij helpen.

2 opmerkingen:

sebas zei

Handig apparaatje!

Danny zei

Een must voor wie echt de snelste wil zijn.