Afgelopen donderdag waren er twee auto's binnen gekomen die ik niet kon weerstaan. Als eerste de Avant Slot Peugeot 908 HDI FAP, één van de weinige LMP's die ik echt mooi vind. Helemaal in de matzwarte uitvoering gaat er iets dreigends van de auto uit. Vorig jaar bij het verschijnen van de eerste foto's van de testversie van de Peugeot hoopte ik dat er een slotversie van zou komen maar dacht ik dat de neus voor problemen met de ruimte voor de sleperschoen zou geven. Gelukkig had ik het mis en zijn er nu al drie fabrikanten die er eentje maken. Carrera en SCX zijn niet echt merken die super racers maken, van Avant Slot verwacht ik meer dus heb ik die gekocht.

Het chassis is identiek aan dat van de Audi, de laatste versie dan waar de kinderziektes uit gehaald zijn. Met een in hoogte verstelbare vooras en een verend opgehangen motorpod zijn er weer genoeg mogelijkheden om hem aan iedere baan aan te passen. In tegenstelling tot andere merken gebruikt Avant bladveren voor de ophanging.

Met de imbusjes aan de zijkanten regel je hoe veel van de lengte van de veer er gebruikt wordt: hoe verder naar voren hoe soepeler de vering. Helemaal achter aan de motorsteun zitten nu links en rechts schroeven die hem op zijn plaats houden en waarmee je de veerweg kunt beperken.

Nummer twee: een Slot.it Sauber Mercedes C9. Deze AEG uitvoering zal zo'n beetje de langst verwachte Slot.it zijn.

Toen de eerste Mercedessen een paar jaar geleden op de markt kwamen werd de AEG uitvoering al aangekondigd en nu is hij er dan eindelijk. Het was geen makkelijke geboorte en toen ze dan eindelijk van de produktieband af rolden bleek er nog een probleem te zijn: er zaten wat chassis tussen waarvan het sleperoog iets te krap was waardoor het schoentje niet soepel genoeg kon bewegen. Alle auto's nog eens gaan nalopen om de "slechte" er tussen uit te halen zou te veel tijd en geld kosten, dus wordt nu bij iedere auto een extra chassis geleverd dat wél goed moet zijn.

De mijne had zo'n moeilijk bewegende sleperschoen dus ben ik aan het overbouwen gegaan. Omdat ik nog een sidewinder motorsteun had liggen en sidewinders me beter liggen dan inliners heb ik die er ook maar in gezet. Pignon en tandwielen zijn overgebleven onderdelen van de NSR Clio en het sleperschoentje komt van MB Slot. Dat rare model werkt heel goed. Of het nou psychologisch is of echt werkt: ik heb ga er harder mee een bocht in dan met concentionele schoentjes. Een plakje lood voorin geplakt om de gewichtsverdeling goed te krijgen en deze moet klaar zijn voor de strijd.


8 opmerkingen:
Twee mooie karren!
Hoe bevalt je de slot it regelaar? Die van mij bevalt me goed!
Hij bevalt me prima, mijn NSR regelaar is gedegradeerd naar de reservebank. De eerste twee races een derde en tweede plaats is niet slecht voor een regelaar waar ik nog aan wennen moet. Ik zou er nog een stukje over gaan schrijven, kan alleen nog niet duidelijk uitleggen wat de instellingen precies doen. Met de spreadsheet die nu op de Slot.it site staat is het wel wat makkelijker te visualiseren wat de instellingen doen.
Ik heb ook een Ninco Porsche 356 (zo'n klassieker met NC-1)gekocht dus voorlopig genoeg om te spelen.
De Sauber staat ook op m'n verlanglijstje, iets voor volgende maand. Knappe auto.
Heee, zo'n Mercedes wil ik ook nog hebben!:D Ik ben helemaal verslaafd aan Slot.it sidewinders, die hangen met die Orange Endbell zo verdomd lekker aan het gas!
Ik ben echter nog steeds niet enthousiast over AvantSlot. Ik heb ooit met zo'n Audi R10 gereden op mijn eigen baan, en dat viel me vies tegen. Net zoals dat chassis, maar dat was waarschijnlijk de oude. Die groene motor was wel redelijk goed, maar die Oranje vond ik veel te lui in jou Mclaren!:P Net alsof je met een enorm turbogat rijdt, het leek wel een NC-6! Daarom haalt die Mclaren het ook niet bij je NSR Mosler!:P
Ik kan trouwens nog wel wat info gebruiken over die Slot.it regelaar, want ik twijfel nog steeds tussen die regelaar en een Parma HO plus.
Dan hoef je niet te twijfelen, die Slot.it regelaar is stukken beter. Je hebt wel eens met mijn NSR regelaar gereden, de trekker van de Slot.it loopt nóg soepeler. Met de curves kun je hem zo afstellen dat je in bochtige gedeeltes nog meer controle over je auto hebt.
Maar hij kost ook het dubbele...
Bij Klaas Bos 89 euro!
De AEG Mercedes is inderdaad een plaatje en wie weet laat ik me nog een keertje omdopen tot BenzHarry, dan wordt het de Kouros of deze :-)
Een reactie posten