
Maandag gaat deze Mosler op de post om in Amerika aan de Race Across America mee te gaan doen. De Race Across America is een serie van elf races op verschillende banen in de VS en Canada. Deelnemers sturen hun auto's op naar een centraal punt voor de technische keuring en daar vandaan worden ze dan verder gestuurd voor de races. De auto's gaan alleen uit elkaar voor de keuring, tussentijds aanpassen is er niet bij. Alleen versleten onderdelen mogen tussen de races door vervangen worden, als je reserve onderdelen meestuurt tenminste. Om de auto na de keruring en een eventuele reparatie weer op zijn oorspronkelijke afstelling te krijgen moet je op de onderkant van het chassis schrijven hoe los of vast de diverse schroeven moeten.

Mijn Mosler heb ik zo gebruikersvriendelijk mogelijk afgesteld, iedereen moet hier knap mee kunnen rijden. Vanwege het minimum gewicht van 100 gram in de GT-1 klasse zit er flink wat lood in. Het meeste lood ligt vrij ver naar voren waardoor hij heel erg neutraal rijdt. Een anglewinder Mosler zonder lood heeft 70% van het gewicht op de achterwielen. In theorie is dat verre van ideaal, maar in de praktijk vind ik ze zo niet overdreven staartlastig. Een 50/50 verdeling zou ideaal zijn, bij het testen vond ik dat er bij 40/60 al te weinig druk op de achterwielen was. Hij ging dweilen in de bochten dus heb ik toen wat lood verplaatst van de neus naar onder de achteras. Dat werkte perfekt, de auto had nu ruim voldoende grip. Hij heeft nu 65% op de achterwielen, wat voor een normale auto ideaal is hoeft voor een slotcar niet per sé zo te zijn. Dat schoentje aan de voorkant geeft toch een iets ander gedrag dan wanneer de voorwielen echt zouden moeten bijdragen aan de grip.

Om zo'n zware auto een beetje vlot over de baan te krijgen heb je een motor nodig met een hoog koppel. Van de motoren die voor de GT-1 klasse zijn toegestaan is de Ninco NC-5 de motor met het hoogste koppel dus heb ik de beste daarvan uit mijn verzameling gezocht. Bij de eerste tests had ik er een vrij lichte overbrenging in zitten van 12/34 om zo veel mogelijk van dat koppel op de baan te zetten. Uiteindelijk is het toch een flink zwaardere overbrenging geworden, met 13/31 zijn de acceleratie en rem nog voldoende en zit er nog redelijk wat snelheid in ook. Op de baan van Schoonderbeek draait deze auto rondjes van 7,4 wat voor een auto met een NC-5 respectabel is.

Wanneer Amerikanen aan een auto gaan sleutelen is het monteren van siliconenbanden zo'n beetje het eerste wat de meesten doen. "Iedereen doet het" is voor mij juist een reden om het anders te doen. Alleen dode vissen zwemmen met de stroom mee, mijn auto staat dus niet op siliconen maar gewoon op NSR banden. Omdat hij elf races moet rijden op de zelfde set banden heb ik er Supergrips onder gezet, met Ultragrips zou het kunnen dat Ik wil zien hoe ver mijn auto gaat komen op NSR banden. Het zou leuk zijn als hij daar mee goed mee kan komen, lukt het niet dan heb ik een makkelijk excuus en gebruik ik bij een volgende editie wel siliconen.

Wanneer de races beginnen zal ik hier vertellen hoe de auto het doet daar in de VS. Geïnteresseerden kunnen de Race Across America ook volgen op het Slot Car Illustrated forum. Voor mij is het de eerste keer dat ik mee doe aan zo'n proxy race, misschien zijn er wel meer mensen die het eens willen proberen.
6 opmerkingen:
Je stuurt een kostbare bolide op naar Amerika en hoopt dat deze ooit terug komt?
Blont?
We gaan het lezen!
NB is bij schoonderbeek racen vanaf 19.00 of vanaf 20.00?
Dat heet ontwikkelingshulp. ;)
De races bij Schoonderbeek beginnen officieel om 19.00, in de praktijk komt dat neer op ergens tussen 19.15 en 19.30.
Scalextric en hout en je hebt getest op Ninco (toch?) Dat kan niet goed gaan...
De auto ligt zo ontzettend vast op Ninco dat mensen dachten dat er een magneet in zat. Ik verwacht niet veel problemen op de houten banen want die NSR banden schijnen ook knap grip te hebben op de verf die de Amerikanen gebruiken. Het zal waarschijnlijk wel wat minder zijn dan Supertires. Als mijn auto met de betere niet-siliconen rijders mee kan komen ben ik al blij.
ik vind het een geweldig idee dit soort races, ik ga het zekers volgens en hoop voor je dat je auto goed kan meekomen.( heb je dit soort races ook hier in nederland?)
De meeste van die races zijn in Amerika en Canada. Daar lopen dit jaar drie of vier van die series. Er is één zo'n raceserie in Europa en er is ook een Global Proxy Race waar de races in Amerika, Europa en Australië zijn.
Het leuke van die races vind ik dat het een soort wedstrijd is wie het beste een auto in elkaar kan zetten. En je auto's komen zo op plaatsen waar je zelf niet zo maar voor een race heen gaat.
Een reactie posten