18 mei 2008

Terug naar af

Op Slot Car Illustrated was een onderwerp gestart waarin de voorinschrijvers van de Canadian Proxy Race konden laten zien waar ze mee bezig waren. Al snel nadat ik wat foto's van mijn Alpine geplaatst had kwam er een reactie dat zulke dikke Alpines pas een paar jaar na 1969 verschenen en mijn auto dus niet mee zou mogen doen. Zelf had ik ook geen oude referenties kunnen vinden, maar omdat hij op de homologatielijst stond dacht ik dat de organisatie dat wel gecheckt zou hebben. Niet dus. Ze hadden de Team Slot op de homologatielijst gezet zonder het model te zien. Een hoop zoekwerk leverde niet het door mij gewenste resultaat op: de eerste brede Alpines verschenen pas in 1971. (foto: J.M Jacquemin, winnaar van de Tour de Belgique 1971)


Gelukkig kwam CPR opperhoofd dr. Vanski met een leuk alternatief voor me. Hij had een nieuwe SCX Alpine staan die hij eens had gekregen om te testen, omdat hij er zelf al eentje had was de auto nooit gebruikt. Als ik de portokosten zou betalen, kon ik die auto voor niets krijgen. Dat is weer een nieuwe uitdaging want de SCX is zeven millimeter smaller dan de Team Slot en ook nog eens een beetje hoger. Gisteren arriveerde het pakketje uit Canada. De auto was écht nagelnieuw, hij was zelfs nog nooit uit de doos geweest. Er zal wel wat verbouwd moeten gaan worden om er een serieuze racer van te maken.


Het systeem met de contactstrips gaat er uit; ik heb meer vertrouwen in gewone draden. De auto moet straks met minimaal onderhoud zeven races rijden en dan wil ik niet het risico lopen dat vuil tussen de strips en de sleperschoen roet in het eten gaat gooien. Het vervangen van het schoentje gaat een redelijk ingrijpende operatie worden. Het gat in het chassis is groter dan bij de meeste andere merken, waardoor je het schoentje niet zo maar kunt vervangen. Ik denk dat ik het sleperoog van een ander chassis ga overzetten of anders het voorstuk van een HRS er in schroeven.


Een ander "probleemgebied" is de radiateur of oliekoeler. Die is maakt deel uit van de voorkant van het chassis en haakt in de body. Daardoor kunnen ze niet vrij bewegen en dat is niet goed voor de wegligging. Bij Operatie Sleperoog ga ik alles vóór de vooras weghalen en plak ik de radiateur vast in de body. Voorlopig ben ik dus weer even zoet.

2 opmerkingen:

FRANK103 zei

Kom jij vrijdag naar MTRC, naar de 'oud-leden'-avond? Dan mag je met magneetloze scx racen!

John zei

Ja, ik kom. Maar niet met een SCX!