13 december 2009

NSR Abarth 500 Assetto Corse


Een paar weken geleden stond er weer iets moois op me te wachten bij Schoonderbeek: de NSR Abarth 500 Assetto Corse. NSR lijkt met ieder nieuw model dat ze uitbrengen gedetailleerder te gaan werken, gelukkig zonder dat dat ten koste gaat van de rij eigenschappen.


Onder de huid bekende techniek: de zelfde motor en motorsteun als de Porsches en Fords. Omdat het een smal autootje is (56 mm) moesten er achter ook vrij smalle bandjes onder. Ze zijn 19x9 mm en rondom zijn de zelfde wielen gebruikt die op de Clio en Punto als voorwielen dienen, ook weer omdat er zo weinig ruimte achter is.


Vers uit de doos met enkel de magneet er uit was de auto verbazend snel en stabiel. Hij had geen moeite om een Slot.it Alfa bij te houden en kon hem in de bochtige gedeeltes zelfs op sommige punten voorbij steken. Hij is enorm wendbaar en reageert fel op het gas, voor zo'n licht autootje is de Shark 20 ruim voldoende. De standaard Supergrip banden doen het prima op Ninco asfalt, in de caroussel stuiterde de auto zelfs wat op meer dan genoeg grip duidt.


Hij heeft een lichte neiging om rechtdoor te gaan wanneer je te vroeg op het gas gaat en als je in één keer het gas er vol op zet wil hij ook zijn neus optillen. Met een klein beetje lood en een gevoelige vinger is het echter allemaal goed te controleren. Wat mij betreft is dit de slotcar van het jaar.


Bij de introductie meldde NSR dat ze in samenwerking met de importeurs een Trofeo Abarth 500 gaan organiseren, in voorbereiding daar op hebben we bij Schoonderbeek afgelopen donderdag de eerste Abarth race gehouden. Hier een foto van het podium, we hebben hard wat modellen in andere kleuren nodig. Het is een prachtig gezicht om vier van die gifkikkertjes over de baan te zien stuiven, met vier witte is het alleen af en toe een beetje onoverzichtelijk.


Familiefoto. Van links naar rechts PRS Abarth 595, SCX Seat 850, Racer Abarth 500 en NSR Abarth 500 Assetto Corse.

5 opmerkingen:

Danny zei

Het is in elk geval een buitenbeentje, anders dan de rest.
Overal lees je toch hetzelfde, hoe stabiel het autooke wel rijdt, ondanks zijn afmetingen.
NSR heeft het weer voor elkaar.
Of hij zal lopen met de prijs van slotcar van het jaar? Wie weet.
Jij zal er wel een groene gifkikker van maken.

Steffer zei

He, het rommelt weer......
Lees veel goeds over dit muisje, maar toch trekt het me niet...
JeeWee had over een prijs(je?) van 65 bij Klaas en vond dat een prima prijs-kwaliteit verhouding...zal wel maar 65 euro voor een slotracekarretje blijft toch echt aan de hoge kant...waar gaat het naartoe?

PorscheHarry zei

Wel een grappige slotcar om te zien, maar net als de NSR Clio is het mijn type slotcar nu eenmaal niet. Ik hoor overigens wel zeer positieve reacties over met name de NSR Fiat tov van de Racer.

BK-Racing zei

Kan je binnenkort niet even een Ninco Murcielago review maken ?

John zei

De Murcielago trekt me niet zo. De Ford GT40 in Ninco World Cup uitvoering zit er aan te komen, die wil ik wel graag gaan uitproberen.