10 januari 2010

SCX RX-42, maar dan anders

Op het Slotblog forum draait al een tijdje een topic van John Havlicek waarin hij beschrijft hoe hij oude motoren opnieuw windt en nieuw leven inblaast. Het zijn voornamelijk motoren uit de jaren zestig en begin jaren zeventig, maar in juli deed hij ineens een SCX motor. Ed Miller van SE Raceways had hem gevraagd of hij daar iets mee wilde doen en John zag er wel iets in. Hij draaide de commutator af om hem perfect rond te krijgen, wikkelde de motor met wat dikker draad en minder wikkelingen en balanceerde het anker. Het resultaat was dat de motor een stuk mooier liep en ook nog eens flink harder dan SCX ooit bedoeld had. Ed was zo onder de indruk van de motor dat hij hem Little Terror noemde en met John overeenkwam dat die ze op bestelling voor hem zou gaan maken. Ik ben gek op zulk technisch handwerk en bestelde er in november eentje. Half december postte John een foto van het binnenwerk van mijn motor op Slotblog:


Hij had wat meer materiaal van de commutator af moeten draaien dan anders, daarom was het nodig om hem te omwikkelen om te voorkomen dat hij bij hoge toerentallen uit elkaar zou vliegen. Volgens John liep de motor heel mooi en trok hij ongeveer één Ampère. Het toerental kon hij me niet vertellen; hij heeft geen toerenteller en zei alleen dat de motor goed klonk. Van Ed kreeg ik het advies om hem voordat ik hem in een auto zette eerst vijf minuten op 4 Volt in te laten lopen en dan nog eens vijf minuten op 5 Volt. Door de drukte bij de post aan het einde van het jaar kwam de motor uiteindelijk afgelopen dinsdag aan.


Op het eerste gezicht is er weinig aan te zien. Wanneer je er een normale SCX motor naast legt zie je dat het anker van de Little Terror wat meer glimt en er putjes in zitten waar geboord is om het te balanceren. Ook heeft John zijn handtekening "H" er in gegraveerd en het aantal windingen en de draaddikte aangegeven.

Op 4 Volt liep de motor al heel mooi. Zo op het oor schatte ik hem in op de snelheid van een Pro Speed op 12 Volt en hij trilde nauwelijks. Tegen het einde van de 5 Volt run pakte ik mijn toerenteller omdat ik toch wel benieuwd was hoe hard hij nou eigenlijk liep. 29.700 toeren zei het apparaat. Voor de zekerheid heb ik nog even met een andere motor waarvan ik het toerental ken gecontroleerd of het wel klopte; daar kwam niets geks uit. Weer terug naar de Little Terror en een tweede meting gaf wéér 29.700 toeren aan. Het toerental stijgt ongeveer evenredig met het voltage, dat betekent dat deze opgefokte SCX op 12 Volt ruim 70.000 toeren zou moeten draaien. Gelukkig zit er op mijn regelaar een knop om het voltage terug te draaien, ik ben bang dat hij anders veel te snel zou zijn voor een normale baan. Donderdag maar eens gaan kijken hoe hij het in een auto doet.

7 opmerkingen:

Steffer zei

Als SCX hun motortjes zo bewerken als John dat doet zou deze voor de gewone consument veel te duur worden lijkt me....

Hoe staat het met de herrie ervan?

John zei

Klopt, die motor kostte nu meer dan een komplete auto. Een hele knappe auto.;)
De herrie valt mee. Een hele hoge toon maar niet hard.

Danny zei

Amay, niet gewoon zeg.
Ben benieuwd wat hij zal doen op de baan.
Motoren heb ik ook al herwikkeld maar toch niet met zulk resultaat.

Steffer zei

John, je mag de link naar mijn blog ook wel eens vernieuwen! Die klopt niet meer...

RoeBo zei

Tja, terug naar de jaren 70. Toen reden we ook met gebalanceerde ankers in de MURA motoren. We hebben zelf ook eens een anker opnieuw gewikkeld, en gebalanceerd m.b.v. 2 ouderwetse scheermesjes. Probleem was dat de gesoldeerde draden aan de collector het niet hielden, en we gebruiken nog wel zilversoldeer. Maar de paar minuten dat het anker het hield (trok wel een paar ampere, maar dat was geen punt voor de flinke scheepsaccus), was het effect wel gaaf, een acceleratie !!!
Geluid was ook "screaming".

Ja, mooie tijd, maar erg duur, tegenwoordig is het leuker, de slotcars zijn veel beter gelijkend, en het rijgedrag is reeeler.

Roel

PorscheHarry zei

Is 70K/rpm bij 12Volt niet erg veel van het goede ??? Compenseer je dat dan met een andere overbrenging om de slotcar goed over de baan te kunnen sturen?

John zei

Eigemlijk is het veel te veel. Ik heb de motor nu in een SCX Pro Audi zitten met een overbrenging van 8/28. Vorige week niet geraced vanwege onbetrouwbaar openbaar vervoer; afgelopen donderdag heb ik hem kunnen uitproberen. Eigenlijk viel het bar mee. De motor heeft enorm veel vermogen maar is niet slechter handelbaar dan bijvoorbeeld een NSR King 25. Op het lange rechte stuk kun je heel even vol gas gaan en dan is het echt een raket. Ik heb nog nooit zo'n prachtig gejank uit een 1/32 slotcar horen komen.