DTM deel 3
Donderdag ben ik naar Slipstream geweest om daar met Sebas nog wat aan de auto af te stellen. We hebben hem daar op de rollenbank gezet om de snelheid te meten en we hebben de magneetkracht gemeten. Hij liep 3 km/h te hard en had 5 gram te veel magneetkracht. Om die snelheid er uit te krijgen was het monteren van een groter tandwiel op de achteras niet voldoende omdat we maar twee tandjes hoger konden gaan. Er moest dus ook een andere pignon op. Jammer genoeg had Sebas niet in de gaten dat de Klaas Bos pignonpers wel veel op een Ninco pers op anabolen lijkt maar je de motor er andersom in moet zetten. Daardoor drukte hij het binnenwerk van de motor van zijn plek en had die ineens een paar millimeter axiale speling. De motor liep daarna alleen nog maar zwakjes nadat je hem eerst op gang moest helpen. Ik had geen reservemotor (de MB Slot Krahs loopt harder dan de Shark en is dus niet op een reglementaire snelheid te krijgen) dus dat was einde oefening.
Het team van Slipstream gaat de race rijden met een inline motor omdat dat volgens hun beter rijdt op de benedenbaan bij 't Kasje. Sebas stelde voor om dat dan uit te gaan proberen. Daarvoor moest dan een groot gat in het interieur gemaakt worden of het hele interieur zou er uit moeten als tijdelijke oplossing voor die avond. Eigenlijk vond ik het een beetje zonde om de auto te gaan slopen met provisorisch gereedschap, zulke ingrijpende operaties voer ik liever in alle rust thuis uit met de juiste spullen zodat de onderdelen later nog te gebruiken zijn. Verder houd ik deze liever als bovenbouw voor een sidewinder, wanneer de volgende er is komt daar toch een lexan interieur in en daar past alles zonder problemen onder.
23 juni 2007
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
11 opmerkingen:
Ik denk spontaan dat ik zo ook mijn Ninco Mosler gesloopt heb. Ruzie met een pignon en hem er dan verkeerd in zetten. Ga er vanavond naar kijken!
Jammer is zoiets heh. Heb pas ook een scalextric motor gesloopt op die manier. NU gebruik ik zelf het Pull en Press gereedschap van MB Slot en dat werkt perfect. Die benedenbaan van het Kastje is die sneller of juist minder snel dan?
De benedenbaan is minder snel. Geen snelle bochten, voornamelijk haaks en één haarspeldbocht.
En toch moet 't een sidewinder blijven, dat rijdt veel voorspelbaarder, dus relaxter! De snelste rondetijd moet niet tot de doelstelling behoren, maar we moeten die wedstrijd gewoon heel behoorlijk uitrijden. Daarvoor moet je een relaxt rijdende auto hebben die makkelijk in het slot te houden is, toch?
Ben ik helemaal met je eens, ik heb ook liever een sidewinder om die redenen. Om Sebas er van te overtuigen dat we niet het zelfde moeten doen als de slotraceprofessoren van Slipstream gaan we toch een keertje testen met een inlner. Dikke inline motor, hard remmen, relatief smalle en hoge auto -> kun je zeggen: instabiel?
Ik vind inliners wat te onvoorspelbaar, vooral bij het uitaccelereren. Een sidewinder voel je aan, je weet precies wanneer hij gaat en dan nog kun je het herstellen. In tegenstelling tot een sidewinder heeft een inliner een messcherpe grens, vooral als je met de sterkere motoren gaat werken. Buiten dat vind ik de besturing van een sidewinder ook veel directer, tussensprintjes worden ook sneller afgelegd, omdat het draaimoment korter is.
Bij Speedtrack reed ik laatst met mijn Mclaren tegen een andere, die volledig hetzelfde was, alleen sidewinder. Ik kon hem niet bijhouden, terwijl we allebei dezelfde bandjes hadden, dezelfde motor en ongeveer evenveel lood aan boord. En beide reden we voor het eerst op de baan, dus van enig thuisvoordeel was ook niet te spreken.
Jongens, op de beneden baan kunnen we zo 50 rondes pakken op de andere teams, alleen Slipstream dan niet, als we met een inline rijden en een spirit sx3 motor. En ik ben een Slipstreamer hé
Ja, en? ;-)
Die inline uitvoering komt er, de motorsteun heb ik besteld. Ik vind sidewinders lekkerder rijden dan inliners en die 50 ronden verliezen we zo weer wanneer het mijn beurt is om te rijden. ;) Betrouwbaarheid en constant rijden is het belanrijkst in zo'n race. Met metalen tandwielen heb je minder risico dat je er eentje moet vervangen dan met een plastic inline kroonwiel.
Maandag heb ik mijn regelaar naar NSR opgestuurd voor reparatie. Wanneer hij terug is zal de rest ook wel klaar zijn om verder te gaan met testen.
ok, maar john kom jij zaterdag nog naar Schoonderbeek?
Nee, ik moet zaterdag werekn.
Laten we het nou maar gewoon een sidewinder houden. Sebas is de enige echte wedstrijd rijder onder ons, ik heb nog niet genoeg ervaring en ik kan eigenlijk alleen goed met sidewinders en anglewinders uit de voeten. Daarentegen slijt een inline kroonwiel heel snel, de naaf is snel versleten en het tandwiel zelf ook. Met zo'n sidewinder rijd je een wedstrijd uit zonder problemen.
Een reactie posten