06 juli 2008

NSR Ford Mk IV


Één van de grote verrassingen op de beurs van Neurenberg was voor mij de NSR Ford Mk IV. Met deze auto wil NSR proberen de dominantie van de Slot.it Ferrari's in het Italiaanse klassieker kampioenschap te doorbreken. Als eersten zijn de winnaar van de 12 uurs race van Sebring 1967 en een blanco kitversie uitgebracht. Het lijkt er een beetje op dat NSR eerst de thuismarkt wil voorzien en de rest van de wereld later pas aan de beurt komt, daarom heb ik maar een kitje bij Crazy4Slot besteld.


Er zitten aardig wat losse onderdelen in deze kit, meer dan de Mosler of Clio hadden. Het viel me alleen een beetje tegen dat de koplampen van wit plastic zijn, dat maakt het erg moeilijk om ze er een beetje knap uit te laten zien. Daarom heb ik besloten de kappen die over de lampen gaan zwart te spuiten.


Het chassis volgt het bekende NSR recept: heel flexibel met een motorsteun die met drie schroeven vast zit. Vanwege de kortere wielbasis van de Ford is de motorsteun een stukje korter dan die van de andere modellen. De motor is een Shark 20k, voor het Italiaanse classic kampioenschap is dat de standaard motor. Achter op het chassis staan een doosje waarvan ik geen idee heb wat het moet voorstellen en een reserveband. Vroeger was een reservewiel verplicht, NSR heeft dat detail netjes overgenomen. Hij zit enkel geklemd, om te voorkomen dat hij bij een crash los schiet en dan om je achteras heen draait kun je hem het beste vast plakken.

Alle onderdelen passen goed en de kit is makkelijk in elkaar te zetten. Spuiten is ook makkelijk, voor een klassieker is een enkele kleur met een dubbele streep er over al voldoende.


Alleen de bestuurder is een beetje een priegelwerkje om te schilderen. De veiligheidsgordels gaan nog wel omdat die dik bovenop het lijf liggen, om van zijn stofbril geen zonnebril te maken heb je een heel dun penseeltje en een redelijk vaste hand nodig.


Donderdag bij Schoonderbeek mag de auto laten zien wat hij waard is. Volgens de eerste verslagen uit Italië zou hij minder nerveus moeten zijn dan de Slot.it Ferrari's, bij de debuutrace daar was het gelijk een één-tweetje voor de Fords vóór de nieuwe Slot.it Alfa. Ik ben benieuwd.

14 opmerkingen:

PorscheHarry zei

In het artikel over NSR gepubliceerd in juni jl., sprak men over verschillende 'hardheden' van die motormount. Mogelijk dat dat alleen in combinatie is met de Porsche 917K. Deze laatste wordt in oktober verwacht van NSR. Ik wacht toch liever op dat exemplaar. De Ford ziet er leuk uit zo in je groene huiskleur, maar ik verwacht meer van die 917K.

John zei

Welk artikel bedoel je? Ik weet alleen van Mosler chassis met verschillende stijfheden.
Die 917K vind ik ook mooier, maar die komt pas in oktober als alles mee zit. Ik heb veel geduld, maar niet met alles. ;)

PorscheHarry zei

NSR will produce for all cars SOFT, MEDIUM, HARD chassis: 3 different material for 3 different combinations, to give possibility to be fastest in all conditions, on all tracks.

Staat in dit artikel, ff scrollen naar de mooiste slotcar, die 917K ;-)
http://www.pendleslotracing.co.uk/html/product/NSR/body_june_2008.htm
Daarvoor was dit ook al in een artikel op SlotcarIllustrated vermeld, maar na een flinke storing is die link kwijt.

HenkG zei

Het is weer technisch...
Maar toch weer een prachtige kar en een helder verslag.

Ben benieuwd daar het resultaat.

Wordt het niet eens tijd voor thuisbaan?

FRANK103 zei

Of een keer met meerderen naar Schoonderbeek?

sebas zei

mooi ding john! zit er ook over na te denken hem te kopen voor de classic cup maar die nieuwe alfa van slot.it is ook erg verleidelijk ;)

John zei

De Alfa's waren vandaag binnen. Op de baan van Schoonderbeek zijn ze precies even snel. OK dan, de Alfa was 0,003 seconden sneller. ;) De Ford is wat minder zenuwachtig en de motor is minder fel dan de Slot.it motor.

FRANK103 zei

Hoi John,
de site van Marcel MPV is al tijden offline, zit hij ook met de opbrengst van bestelde goederen in het buitenland (vgl met iphone verhaal). En ga je volgend seizoen weer naar schoonderbeek of toch naar wormer?
groetjes

F103

John zei

Geen idee wat er met Marcel aan de hand is, ik heb sinds december geen kontakt meer met hem.
Ik blijf bij Schoonderbeek racen. Lekker prutsen, leve de lol.

PorscheHarry zei

Ga je nog meedoen met de Classic Cup en zo ja, met deze NSR?

John zei

Nee, ik heb al iets anders te doen op die dag. Om hem reglementair te krijgen zou er 7 gram lood in de body geplakt moeten worden en dat is tegen mijn geloof. Ik ga hem dus niet in de Classic Cup gebruiken.

Jan Willem zei

Wat is het hier rustig op de blog? Geen nieuwe auto's meer erbij gekocht de laatste tijd?

FRANK103 zei

Marcel heeft de tent opgedoekt en is met stille (zeer stille) trom vertrokken....

Hoe is het met het gerommel John? Het is nog te vroeg voor een winterslaap. Of heb je het licht eindelijk gezien en een Märklin beginset gekocht en ben je nu een modelspoorblog begonnen?
Johns treinen?

John zei

Ik had eigenlijk niet eens in de gaten dat ik al zo lang niets meer geschreven had. Er zij de laatste tijd geen auto's uitgekomen waar ik echt iets aan heb (de laatste was de Alfa 33/3), vandaar ook dat het wat stil is. En ik heb een oude hobby weer opgepikt.
Van Marcel had ik eigenlijk verwacht dat hij al eerder het bijltje neer zou gooien. Grote plannen, maar te wispelturig en chaotisch om zich ergens op te concentreren en daar ook mee door te gaan.