04 januari 2009

Slot.it Ferrari F40 LM


Dit moet zo'n beetje de slotcar zijn waar ik het langst op heb zitten wachten: er hangt al bijna 20 jaar een poster van een F40 prominent in de huiskamer. De eerste berichten en foto's waren niet echt hoopgevend. Er waren nogal wat klachten over bodies en interieurs die slordig in elkaar gezet waren. De meest voorkomende makke is een doorgezakt interieur dat de motor raakt waardoor de body niet goed gemonteerd kan worden. Slot.it publiceerde zelfs een oplossing daar voor op hun website. Je moet het interieur flink omhoog drukken en dan net vóór de "motor" aan de zijkanten vastplakken met hete lijm of twee-komponenten lijm.

Ik wilde in de mijne een Flat 6 in anglewinder opstelling gaan gebruiken.


Anglewinders vind ik gewoon het lekkerst rijden en met de Flat 6 hoopte ik het interieurprobleem te omzeilen. Die motor is 2,5 mm lager dan een normaal Boxer/NC model. Fout gegokt: het interieur van mijn auto had een ernstige verzakking en zat ook nog eens scheef gemonteerd. Op de foto kun je zien dat het aan de rechter kant ongeveer 3 mm dieper ligt dan de rechter.



Omdat het zwaarst verzakte deel vóór de motor zou komen heb ik hem toch maar even zo in elkaar gezet. Geen succes dus.


Met de fix van Slot.it zag het er al een stuk beter uit, daar mee kwam de body netjes recht boven het chassis te liggen. Alleen de zijpanelen moesten nog wat in model gebracht worden. Aan de linker kant was er ruim twee millimeter ruimte en aan de rechter kant lagen ze op het chassis. Met wat föhnwerk was dat ook wel op te lossen.


De flat anglewinder heeft één nadeel: je kunt er geen brede achterbanden mee gebruiken. De pignon komt dan tegen de band aan of het wiel komt buiten de wielkast uit. Je moet ook nog eens smalle velgen gebruiken om te voorkomen dat de wielen uitsteken. Ik heb Sloting Plus Merkuro's gebruikt in de maat 16,9 x 8,5. De banden zijn Supertires Yellow Dogs 20,5 x 10 waar ik een millimeter heb afgehaald om ze niet in de wielkasten aan te laten lopen. Met een beetje afronden van het loopvlak mist de band de pignon nét.


Aan de voorkant zitten Merkuro's in de maat 15,9 x 8,5 met 19 x 9 bandjes waar ik niet meer van weet waar ze vandaan komen.


Op de baan van Schoonderbeek deed de auto het prima. Het was niet nodig om lood te plaatsen, de voorkant bleef keurig in het slot en de achterkant lag mooi strak. Hij blinkt vooral uit in kort bochtenwerk. Vergeleken met een NSR Mosler voelt hij wat lichtvoetiger aan. De Flat 6 motor hangt lekker aan het gas en reageert wat vriendelijker dan een King of Gnik. Jammer genoeg deed de tijdwaarneming het niet en was er niemand met een Mosler om tegen te rijden, maar na wat rondjes met allebei de auto's heb ik het idee dat het het niet veel zal schelen. De eerstvolgende GT race ga ik in ieder geval met deze auto rijden, alleen al om eens met iets anders op de baan te komen. Voor een Mosler fan als ik is dat het grootste kompliment dat ik een auto kan geven.

8 opmerkingen:

PorscheHarry zei

Het is te merken geweest dat je hier lang op hebt gewacht John, het was nogal stil op je blog :-) Toch bijzonder dat Slot It toch regelmatig steken laat vallen. Je hebt het hier bij de F40 al omschreven, maar er worden ook problemen gemeld bij de Sauber Mercedes set, waar de antennes krom staan omdat de deksel ze omlaag drukt. Wel een fraaie slotcar en weer bijzonder dat je merken noemt waarvan ik het bestaan niet eens van weet. Hoe is het met je NSR Mosler gegaan in de USA?

John zei

Uiteindelijk 17e geworden van 23 in zijn klasse. Op één na stonden alle auto's voor me op siliconen. Wanneer hij terug komt ga ik er een ander chassis onder zetten en gaat hij dit jaar met siliconenbanden meedoen.

Danny zei

De fabricagefoutjes en ook het uiterlijk in vergelijking met de 1/1 en de Fly uitvoering hebben al heel wat stof doen op opwaaien op diverse fora. Met een mea-culpa van Maurizio als hoogtepunt.
Ik weet voorlopig niet wat ik moet denken van deze auto.
De velgen die jij geplaatst hebt doen vooral de achterkant v/h model veel beter uitkomen (dan de teveel in het koetswerk zitten) dan de originele.

HenkG zei

Toevallig heb ik ook net een aangeschaft...echte een supercar!
Ik heb de witte "totip" versie.
Gewoon netjes in elkaar gezet en de "interieurlijminstructie" opgevolgd. Een klein beetje lood achter de vooras (8 gram) en zonder problemen de ene 6,2 en 6,1 met uitschieters naar 6.0. Kenners weten dat dat snel is op TwentTrack.

FRANK103 zei

Hele coole wagen!

Danny zei

En John, kunnen de 'flat6 AW'ers F4O's van SI nu de concurrentie aan met de NSR Moslers?

John zei

Ja, het lukt. Ik heb intussen een paar heats en één komplete race gewonnen met de Totip F40 met de Flat-6R. De auto is wat nerveuzer dan een NSR Mosler en vergt wat meer concentratie, om te winnen moet ik goed bij de les blijven.

Danny zei

Extreem snel moet hij dan zijn en het kan dus.
De Mosler's zijn zo wat het referentiepunt als het op verslaan aankomt.
Het is bij mijn weten de eerste wagen die de Moslers aankan.
Goed zo, John.