Vorig jaar heb ik een NSR Mosler naar Amerika gestuurd voor de Race Across America. Dat was de eerste proxy waarvoor ik me ingeschreven had, een beetje om te zien hoe mijn gerommel zich verhoudt tot dat van andere prutsers. Door een verkeerde bandenkeuze is dat niet echt een succes geworden. Voor de RAA moet je siliconen gebruiken, anders heb je geen kans. Ze houden daar hun banen brandschoon en zonder rubberlaag heb je tegen siliconen geen kans. Uiteindelijk ben ik daar 17e geworden van 23 in mijn klasse. Enige troost is dat nummer 16 de snelste niet-siliconen gebruiker was. Ook ben ik wat punten mis gelopen doordat ik de eerste race heb gemist: de post deed er een maand over om mijn auto te bezorgen. Even goed heb ik nog een prijsje gewonnen omdat de RAA flink wat sponsors heeft. Drie meter motordraad van SlotCar Corner. Supertires, de dominante band in de RAA, heeft ook aardig uitgedeeld. Alle deelnemers krijgen een paar Superwheels.
Voor de volgende RAA is er geen minimum gewicht meer en de motorlijst is aangepast. Misschien houd ik de zelfde body, maar alles wat er onder zit gaat veranderen.

Dit jaar ga ik behalve aan de RAA ook meedoen aan de Canadian Proxy Race en de Slot.it Summer Shootout, een serie voor Slot.it groep C auto's.
De eerste race van de CPR is net gereden. Mijn SCX Alpine deed het niet zo best, veertiende van zeventien in mijn klasse. De Alpine van Dave Kennedy van Slot Car News eindigde twee meter voor me op de dertiende plaats. Ik zal maar net doen alsof dat een teamorder was. Dave werkt voor SCX USA en daar mag een klantenauto niet van winnen, zal ik maar zeggen. In de kwalificatie was mijn auto iets sneller en tijdens de race heeft hij ook een snellere ronde gedraaid, alleen was die van Dave wat constanter. Hij heeft hem iets vriendelijker afgesteld. Die van mij nodigt echt uit om gek te doen en dan wil het wel eens mis gaan wanneer je de grens bereikt.

Voor de Slot.it Shootout heb ik een Sauber C9 met een Flat-6 klaargemaakt. Doordat dat een offset motorpod is ligt de auto wat lager en zijn de wielkasten wat mooier uitgevuld met de standaard wielen. Bij de testrondjes op Torrente Pulito (de baan van Schoonderbeek) deed hij het beter dan ik ooit een groep C Slot.it heb zien gaan. Zonder lood heel baanvast en de Flat-6 gaat als de brandweer. Voor de Shootout mag je op de schroeven na alleen Slot.it inderdelen gebruiken en zijn Slot.it S1 of S2 siliconen voorgeschreven, zo kan ik de banden die altijd onder de bodem geplakt worden ook eens gebruiken. De auto moet 1 maart bij de technische keuring zijn en is vanmiddag op de post gegaan. Na de keuring volgt er een kwalificatierace en de 25 snelsten daar van gaan dan door voor de rest van het seizoen. Mocht mijn auto daar niet bij zitten heb ik hem dus half maart al weer terug.


8 opmerkingen:
Kijk, zo ken ik je weer. Interessante berichten. En blijf voor doorrommelen.
Hoi John, da's snel, een 2e bericht alweer. Als je niet oppast ga ik jouw link weer plaatsen (en dat is link!)
Wanneer rijden jullie bij Schoonderbeek en heeft die nog van die rode F40's staan?
Iedere donderdagavond is wedstrijdavond en zaterdagmiddag trainen. Twee weken terug stond er nog een rode F40 en twee of drie Totips. Morgen ga ik weer, ik zal kijken of die rode er nog is.
De rode wordt schaars....
Geen rode meer, Frank. Er stonden nog drie Totips en ik heb er daar eentje van gekocht. Om voor wat afwisselling tussen de NSR Moslers te zorgen heb ik met mijn F40 gereden en ben tweede geworden. Je weet hoe veel talent ik heb en dus hoe goed die F40 moet zijn. ;) Voor de Totip heb ik een Flat-6R besteld, daar mee hoop ik dan te kunnen winnen van de Moslers.
John,
't is toch vreemd om jou auto tegen te komen in een filmpje van de Canadian Proxy op SCI.
Hoe doen ze het?
Ik heb het filmpje gedownload van de site van Luf, heel apart om je eigen auto te zien op één van zijn kunstwerken. Het beste resultaat van de Alpine tot nu toe was een vijfde plaats in zijn klasse. In zijn klasse doen zeventien auto's mee en in de tussenstand staat hij op de twaalfde plaats. Het weggedrag wordt door de meesten als goed beoordeeld, ze vinden alleen de motor wat te fel en hij remt te hard.
Mijn Sauber krijgt het zelfde commentaar in de Slot.it Shootout en hangt daardoor achter aan het veld. Nu gaat het even goed: bij de kwalifikatie voor de race die deze week gehouden wordt is hij tiende geworden van twintig. In de eerste testrit zelfs zesde en daar was ik in dat gezelschap heel blij mee.
Alles hangt natuurlijk af van op welke baan er juist gereden wordt.
Mss meer gaan voor zeer grote tandwielverhoudingen, zal volgens mij veel milder zijn en niet de snelste maar wel regelmatiger scoren.
Volgens mij maak je heel snelle auto's die het supergoed doen bij jullie maar veel andere banen hebben die grip niet om al het vermogen kwijt te raken.
Luf heeft inderdaad een schitterende baan.
Een reactie posten