28 maart 2009

NSR Porsche 917K


De tweede classic van NSR is een plaatje.


Jammer genoeg besloot NSR om het eerste model alleen als set van twee in een gelimiteerde oplage van 1000 stuks te maken, dat maakt het een dure grap. Die sets zijn ondertussen over de hele wereld uitverkocht en het lijkt er op dat de Nederlandse importeur er te weing besteld heeft of ze domweg nooit gehad heeft. Gelukkig kon één van de jongens die bij Schoonderbeek racen nog ergens een set bemachtigen waarvan ik een auto kon kopen.


Vergeleken met de Ford Mk 4 zijn de breedte en wielbasis gelijk en is de afstand van de sleper tot de achteras iets kleiner. Daardoor is de Porsche iets nerveuzer en voelt hij zich wat beter thuis in kort bochtenwerk. Voor de rest is de opbouw van het chassis het zelfde als de Ford, het lijkt alleen wat flexibeler. Wanneer je de auto optilt zie je het chassis een beetje doorhangen. Een flexibel chassis is prima voor hobbelige banen zoals Ninco, daar werkt het als schokdemper. Voor een baan die wat gladder (vlakker) is zou je een stijver chassis kunnen monteren.


Donderdag heb ik de eerste rondjes met de auto gereden. Ik denk dat ik een nieuwe favoriete klassieker heb. Hij ligt perfekt strak op de baan en je kunt heel ontspannen snelle rondjes draaien. Hij heeft alleen nog een klein beetje lood aan de voorkant nodig want hij wil daar iets te snel uit het slot. Vergeleken met de Ford is hij wat dat betreft iets minder vergevingsgezind. Voor de rest rijdt hij heerlijk en is het gewoon genieten om zo'n mooie auto over de baan te zien zoeven. Een aanrader, wanneer de witte kit uitkomt ga ik er zeker nog eentje kopen om hem in mijn eigen teamkleuren te spuiten.

7 opmerkingen:

PorscheHarry zei

Wat een plaatje! Toevallig heb ik vanmiddag nog een DVD bekeken met de International Road Race 1970, waaronder de 24 hours of Daytona. Smullen dus. Ik ben erg benieuwd naar je race ervaringen met dit NSR monster. Waarschijnlijk wacht ik nog een paar liveries voordat er ook eentje op Le Grenier rondtoert.

Gordini zei

Inderdaad, mooi wagentje.
Die set van 2 staat hier op de kast. Ik had vorig jaar direct een bestelling gezet bij mijn locale slotwinkel, maar wist toen nog niet dat het om een dubbele gelimiteerde uitvoering ging gaan. Nu staat dat hier. Heeft me 180 euro gekost, en ik durf er (nog) niet mee rijden.

Steffer zei

Toch jammer dat het weer allemaal zo duur moet zijn. Ik koop liever voor 2 tientjes een 2dehands karretje, dan heb ik nog ruimte om er mooi spul in te zetten. Ook al is zo'n NSR supermooi en is het topspul maar 180 euri..pfoeh...en dan op een plank zetten en niet mee rijden...

John zei

Deze kwam uit Spanje en kostte me 75 Euro. Ik had een mailtje naar NSR gestuurd, die heeft toen nog een set voor me deze kant op gestuurd. Die staat nu bij Schoonderbeek in de showroom, als je één van de auto's wilt hebben...
www.schoonderbeekauto.nl

Steffer zei

John, nee, voor dat bedrag heb ik 2 andere slotauto's en net zo veel fun......

Unknown zei

Hi,

Could you tell me where did you buy
the inserts for the Fly Racing BMW M1
NSR wheels?

Thank you.

Regards,
Eduardo

John zei

Hi Eduardo,

I bought them from VPC in France. They are resin inserts that NSR used to make for the aluminium wheels for Fly classics: http://www.v-p-c.fr/article.php?id=62 The old article number from NSR is 656. There are two large and two small inserts in a set. The small inserts fit in 16 mm wheels.

Regards,
John