19 april 2009

Fly Racing Ferrari F40 GTE


Eén van de vaste hardgaanders bij Schoonderbeek had laatst een Fly Ferrari die het heel goed deed. Met de huidige situatie van Fly (surséance van betaling en ontslag voor al het productiepersoneel aangevraagd) leek het me verstandig om er zo snel mogelijk ook eentje te kopen. De beste optie was om een los chassis en een witte bodykit te kopen, dan zou ik hem in mijn eigen kleur kunnen spuiten en geen ongewenste wielen en motor over houden. Die bodykit was nog niet zo makkelijk te vinden; van alle sites die hem op voorraad leken te hebben kreeg ik al gauw bericht dat hij uitverkocht was. Gelukkig kreeg ik van Pendle vlak na hun bericht dat hij daar ook uitverkocht was al gauw een mailtje dat ze er toch nog eentje gevonden hadden.

Het chassis heeft een verende motorsteun en in hoogte verstelbare vooras. Fly was de eerste met een driepunts ophanging van de steun, dat geeft een wat vloeiendere overgang in bochten dan een steun die op vier punten aan het chassis zit.


Het monteren van de kit gaat zonder problemen, er zit geen tekening bij maar je ziet zo wel waar alles hoort. Alleen bij de koplampglazen ging het even mis. Er waren zwarte bij geleverd en omdat die er een beetje te plastic achtig uitzagen spoot ik er nog een laag glanzend zwart overheen. Dat was geen succes, de lak die er al op zat en de Tamiya lak waren geen goede maatjes. Een verstandig mens zou de boel laten drogen en dan afschuren, maar ik had geen geduld en ging met terpentine aan de gang. Daar reageerde het plastic weer niet goed op: de scheuren sprongen er in. Gelukkig ziet hij er zonder die glazen evengoed nog acceptabel uit. De koplampen hebben nu iets van een Camaro uit de jaren '90, ook niet slecht.


Nu de onvermijdelijke plaatjes om de Fly met de Slot.it te vergelijken, zo zie je gelijk de verschillen tussen een F40 LM (Slot.it) en een F40 GTE (Fly). De Fly heeft ventilatiesleuven boven de voorwielen en NACA luchtinlaten boven op de voorschermen. Joost mag weten waar die voor zijn, ze lijken alleen de pootjes van de spiegels van lucht te voorzien.

Aan de achterkant zie je dat de spoiler van de Fly iets breder is en de poten daarom een knik hebben.

Op de baan is het een hele lekkere auto. Minder nerveus dan de Slot.it en evengoed behoorlijk snel. Een anglewinder zoals de NSR Mosler of mijn Slot.it F40 zal door de magneetwerking van de motor boven de rails wat harder de bocht om kunnen gaan; met deze auto zul je het meer van constant rijden zonder uitvliegers moeten hebben. Zelfs zonder lood ligt hij heel stabiel op de baan en is de voorkant er bijna niet uit te krijgen. Het enige geluid dat je hoort is de vooras die tegen de stelschroeven klappert, voor de rest is hij superstil. De NSR King is met een overbrenging van 10/24 niet intimiderend, het zou haast een lesauto kunnen zijn voor mensen die nog nooit zonder magneet gereden hebben..

6 opmerkingen:

arnaud zei

een zeer mooie en geslaagde F40.
Trouwens heb je daar een leuke collectie in je eigen kleur, "top man"

HenkG zei

Ergens doet me dit aan ene Kliko denken....

BK-Racing zei

Is die Porsche 917 NSR uit die set nog te koop ?
Sehr schön dieses Auto.

John zei

Nee, de nummer 2 van die set is inmiddels ook verkocht.

Danny zei

Het groen is zowat je handelsmerk geworden, soms heb ik mijn twijfels maar op de Ferrari staat het heel mooi.

BK-Racing zei

Oh, jammer. Had hem graag even opgehaald.