SCX Ford RS 200
Een klassieker van SCX, de RS200 kwam in 1987 op de markt. Samen met de Audi Quattro was dit één van hun eerste vierwiel aangedreven rallywagens. Die eerste twee modellen gebruikten nog poelies en snaren, terwijl latere modellen een lange motoras gebruiken met een kroonwiel op de vooras. In 2003 en 2006 werden er voor Altaya nog wat RS200's gemaakt met tampo print in plaats van stickers; dit is er eentje uit de serie van 2003 die de auto moet voorstellen waarmee Kalle Grundel in 1986 de rally van Zweden reed. Voor de
SCX Classic Rally Proxy heb ik hem up to date gebracht met wat modernere onderdelen.

Hij werd ook met verlichting gemaakt, voor de koplampen werd één LED gebruikt in een groot blok dat het licht verdeelde. Dat lichtblok werd ook gebruikt om de kap aan de voorkant te fixeren. Zo kan de kap niet vrij bewegen, dus heb ik de "lenzen" er af gezaagd en in de openingen geplakt. Aan de achterkant van het chassis heb ik de houdertjes voor de LEDs er af gesneden omdat die de bewegingsvrijheid van de kap beperkten; nu zijn kap en chassis mooi ontkoppeld.

De standaard wielen hebben de poelies in de velg ingebouwd zitten. Gelukkig is er voldoende ruimte om aluminium wielen met losse poelies te monteren. Ik heb Ninco Prorace Evo poelies gebruikt. Vóór zijn ze wat kleiner dan achter, je ziet dat wel bij meer serieuze vierwiel aangedreven slotcars. Het schijnt een beter bochtengedrag op te leveren als de voorwielen wat sneller draaien. De standaard RX-4 motor is een typische oude SCX: hij draait maar 15.000 toeren op 12 volt en remt als een blok. Voor het echte groep B gevoel zou er eigenlijk een RX-4H in moeten, de nieuwste 25.000 toeren motor van SCX. Omdat die motor niet is toegestaan en hij toch een beetje gebruikersvriendelijk moet zijn heb ik er een gewone Pro Speed (19.600 toeren) in gezet.

Na wat hakken en breken is het een hele lekkere auto geworden. De motor heeft genoeg snelheid om met modernere auto's mee te komen en aan het eind van een recht stuk kun je bijna alles uitremmen. Voor een rallywagen gaat hij in ieder geval hard genoeg en ligt hij mooi strak op de baan. Op het Ninco asfalt drift hij nauwelijks, als je te hard de bocht om wilt dribbelt hij even en dan gaat hij op zijn dak.
Ik vind het zo'n leuke auto dat ik er ondertussen nog eentje op eBay hebt gekocht om mee te spelen terwijl deze op wereldtoernee gaat.
2 opmerkingen:
Het is weer fraai dat "hak en breek" werk van je. Hoeveel uren gaan daar nou in zitten?
Het bedenken is meer tijd dan het uitvoeren, er zit ongeveer twee, drie uur werk in.
Een reactie posten